خانه   |   درباره ما   |   تماس با ما

معرفی نرم افزار سندین

برنامه سندین چیست؟

سندین یک نرم افزار چند منظوره بر اساس حسابداری با کاربری آسان می باشد که در حال حاضر در چهار نسخه فروشگاهی، خدماتی، تولیدی و جامع ارائه شده است.

اولین نسخه این نرم افزار درسال 1385 با نام تجاری داملا (Damla) به بازار عرضه شده است. در سال 1389 بازنویسی نسخه جدیدی از آن با معماری متفاوت و پیشرفته تر شروع شد و اولین نسخه از این معماری با نام سندین (Sandian) در آذر ماه سال 1390 آماده ارائه به بازار شد.

نسخه خدماتی شامل عملیات مربوط به خدمات، ثبت حقوق، خزانه داری، حسابداری و گزارشات مربوطه می باشد. توضیحات بیشتر را در صفحه نسخه خدماتی ببینید.

نسخه کارگاهی این نرم افزار شامل کلیه عملیات خزانه داری، حسابداری و تولید، ثبت حقوق و گزارشات مربوطه می باشد. توضیحات بیشتر را در صفحه نسخه کارگاهی ببینید.

نسخه فروشگاهی شامل عملیات مربوط به انبارداری، خرید و فروش، خدمات، ثبت حقوق، خزانه داری، حسابداری و گزارشات مربوطه می باشد. توضیحات بیشتر را در صفحه نسخه فروشگاهی ببینید.

عملیات حسابداری شامل ثبت سند دستی و گزارشات حسابداری شامل دفاتر حسابداری معین و تفصیلی، ترازهای آزمایشی، دفتر روزنامه، صورتحساب سرمایه، سود و زیان و ترازنامه می باشد. (این عملیات در تمامی نسخه ها موجود است)

عملیات خزانه داری شامل دریافت و پرداخت نقد، چک و فیش بانکی و ثبت هزینه و درآمد و اسناد افتتاحیه و کلیه عملیات مربوط به گردش چک و انتقال وجه بین صندوقها و بانکها و تمام گزارشات مربوط به دریافت و پرداخت می باشد. (این عملیات در تمام نسخه ها موجود می باشد)

عملیات خدمات شامل فاکتور خدمات پرداختی (خدمات ارائه شده)، فاکتور خدمات دریافتی، برگه انجام خدمات ارائه شده و تمام گزارشات مربوط به خدمات می باشد. (اسناد خدماتی در دو نسخه خدماتی و فروشگاهی موجود است)

عملیات انبارداری شامل موجودی اول دوره انبارها، مصرف کالای انبار، تعدیل کالای انبار و انتقال کالا بین انبارها و تمامی گزارشات انبارداری می باشد. (عملیات انبار در نسخه های فروشگاهی و تولیدی موجود است)

عملیات فروشگاهی شامل خرید، پیش فاکتور خرید، مرجوعی خرید، فروش، پیش فاکتور فروش، مرجوعی فروش و وضعیت تسویه فاکتورها و تمامی گزارشات مربوط به خرید و فروش می باشد. (عملیات معاملاتی فقط در نسخه فروشگاهی موجود است)

عملیات تولید شامل ثبت فرمول تولید و تجزیه، ثبت تولید محصول و ثبت تجزیه محصول و تمامی گزارشات مربوط به تولید و تجزیه می باشد. (عملیات تولید فقط در نسخه تولیدی موجود است)

 

از کجا شروع کنیم؟

  وقتی برنامه را برای اولین بار اجرا می کنید یک نام کاربر و واژه عبور از شما می پرسد. نام کاربر مدیر و واژه عبور خالی است.

برای شروع کار با نرم افزار سندین ابتدا به منوی تعاریف مراجعه کنید. در این منو بسته به نسخه برنامه ای که استفاده می کنید (تولیدی، خدماتی یا فروشگاهی) منوهائی برای تعریف کدهای مورد نیاز برنامه وجود دارند.

منوی تعریف کدهای حسابداری در تمام ویرایشها موجود است. منوی تعریف اشخاص، صندوقها و بانکها در تمام ویرایشها وجود دارد.

در نسخه خدماتی علاوه بر منوهای مشترک ذکر شده، منوی تعریف منابع درآمد (همان لیست خدمات قابل ارائه می باشد) و مراکز هزینه (همان لیست خدمات قابل دریافت می باشد) نیز وجود دارد.

در نسخه فروشگاهی علاوه بر منوهای مشترک ذکر شده، منوی مربوط به نسخه خدماتی و منوهای تعریف انبارها و کالاها و واحدهای کالا نیز دیده می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ثبت تعاریف اولیه به قسمت فرمهای ثبت اطلاعات پایه مراجعه کنید.

پس از پر کردن اطلاعات در قسمت تعاریف اولیه، می توانید به ثبت برگه های اطلاعاتی نظیر برگ دریافت/پرداخت یا فاکتور خدمات یا فاکتور فروش اقدام کنید و از گزارشات مختلف برنامه استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ثبت برگه ها به قسمت فرمهای ثبت اسناد و برگه ها مراجعه کنید.

برنامه شامل گزارشات متنوعی است که بر اساس نوع عملیات گروه بندی شده اند. برای اطلاعات بیشتر درمورد نحوه کار کردن با گزارشات به قسمت فرمهای گزارش گیری مراجعه کنید.

گزینه هائی که در قسمت تنظیمات برنامه وجود دارند انعطاف بیشتری به برنامه می دهند. تنظیمات کاربر محدود به همان کاربری است که هم اکنون از برنامه استفاده می کند و تنظیمات کلی بر روی کل برنامه و تمام کاربران اعمال خواهد شد. برای کسب طلاعات بیشتر راجع به تنظیمات به قسمت تنظیمات برنامه مراجعه کنید.

 

چطور اطلاعات را ثبت کنیم؟

  ورود اطلاعات عمدتاً در یکی از فرمهای <ثبت تعاریف پایه> یا <ثبت برگه> صورت می گیرد.

در فرمهای ثبت اطلاعات پایه شما کدهای مورد نیاز برنامه را یکبار تعریف می کنید و در قسمتهای مختلف برنامه از آنها استفاده خواهید کرد. برای مثال برای تعریف مشتری بنام X شما درمنوی تعریف اشخاص، اطلاعات وی را تعریف کرده و یک کد به وی اختصاص می دهید و از این به بعد در تمام قسمتهای برنامه شما با کد ثبت شده کار خواهید کرد و هر بار نیازی به تایپ نام X نخواهد بود. برای دسترسی به این فرمها به آیتمهای موجود در منوی تعاریف مراجعه کنید. تعریف کاربران نیز جزو همین نوع فرمهاست. برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت فرمهای ثبت اطلاعات پایه مراجعه کنید.

در فرمهای ثبت برگه شما عملیات روزانه اعم از دریافت و پرداخت، خرید و فروش، ورود و خروج انبار و ... را ثبت خواهید کرد. هر کدام از این برگه ها یک شماره به خود اختصاص خواهد داد که بعداً نیز با مراجعه به همان فرم و وارد کردن همان شماره، اطلاعات ثبت شده شما نمایش داده خواهد شد و اطلاعات قابل تغییر خواهند بود. هر برگه یک تاریخ دارد که آیتم مهمی می باشد و شما باید در ثبت تاریخ دقت داشته باشید. اگر در حین ثبت یک برگه جدید هستید برنامه بطور خودکار تاریخ امروز را در این آیتم درج کرده است. در صورتی که برگه ها را بروز ثبت می کنید مشکلی پیش نخواهد آمد. ولی اگر برگه ای را که هم اکنون ثبت می کنید در واقع مربوط به دیروز یا چند روز قبل می باشد حتماً تاریخ برگه را به همان روز تغییر دهید.

این فرمها در منوهای اصلی عملیات کالا و عملیات مالی قابل دسترسی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت فرمهای ثبت اسناد و برگه ها مراجعه کنید.

برای تغییر خود کد ثبت شده به کد دیگر یا تغییر شماره برگه ثبت شده به یک شماره دیگر از آیتمهای موجود در منوی اسناد استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر به تغییر کد تعاریف و تغییر شماره برگه مراجعه کنید.

 

در انتهای سال چه کارهائی باید انجام دهیم؟

  در انتهای هر سال مالی شما بایستی دفاتر سال مالی جاری را ببندید و دفاتر را در سال مالی جدید افتتاح کنید تا مانده حسابها به سال بعد منتقل شود. برای این کار فقط کافیست به فرم مربوطه (در منوی ثبت سند اختتامیه سال مالی جاری) مراجعه کنید و کلید ثبت را بزنید. البته قبل از بستن دفاتر شما باید سال مالی جدید را تعریف (ایجاد) کرده باشید. برای تعریف سال مالی جدید به فرم مربوطه (در منوی ایجاد سال مالی جدید) مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر به سال مالی مراجعه کنید.

 

چه نکاتی را بهنگام کار با برنامه در نظر داشته باشیم؟

  تهیه کپی پشتیبان:

شما باید بطور متناوب از اطلاعات برنامه پشتیبان تهیه کرده و از آنها مراقبت کنید تا اگر مشکلی در سخت افزار کامپیوترتان پیش آمد یا بهر دلیلی اطلاعات برنامه آسیب دید، بتوانید با بازیابی فایل پشتیبان به کار خود ادامه دهید. توصیه ما اینست که برنامه را در یک درایو بغیر از درایو خود ویندوز نصب کنید ولی مهمتر از آن اینست که پشتیبان گیری خودکار را فعال کنید تا بهنگام ورود به برنامه یک کپی پشتیبان بطور خودکار تهیه شود. محل فایل پشتیبان را بر روی یک درایو غیر از درایو ویندوز تنظیم کنید (برای تنظیم پشتیبان خودکار به قسمت تنظیمات برنامه مراجعه کنید). فایلهای پشتیبان را هر هفته یکبار روی CD یا DVD کپی کنید. همواره (حداقل) از دوعدد CD استفاده کنید و پشتیبان هفته های زوج و فرد را در CD های جدا کپی کنید. یعنی فایل پشتیبان هفته اول را در CD1 وهفته دوم را روی CD2 وهفته سوم مجدداً روی CD1 و بدین ترتیب تاپایان سال (یا شش ماهه) ادامه دهید و در پایان سال (یا شش ماهه) دو عدد CD خالی دیگر تهیه کنید.

ذخیره برگه قبل از خروج:

همیشه دقت کنید که قبل از بستن فرم، اطلاعات را ذخیره کنید. اگر برگه ای در حالت درج یا ویرایش قرار دارد بمحض آنکه تغییری در برگه بدهید، کلید ثبت چشمک زن خواهد شد و یک علامت * در عنوان فرم ظاهر خواهد شد تا اعلام کند که تغییرات شما هنوز ذخیره نشده است. همیشه دقت کنید تا قبل از خروج از فرم، برگه شما در حالت ذخیره نشده قرار نداشته باشد.

تأیید برگه:

در پائین هر برگه یک آیتم با عنوان <این برگه تأیید شده است> وجود دارد. بطور پیش فرض این گزینه همواره فعال است. اگر در یک برگه این گزینه را غیر فعال کنید آن برگه بعنوان پیش نویش تلقی می شود و ارزش مالی نخواهد داشت (یعنی تأثیری در موجودی صندوق، موجودی بانک، موجودی انبار و ... نخواهد گذاشت).

کادرهای رنگی و سفید:

در تمام قسمتهای برنامه که نیاز به دریافت اطلاعات از کاربر برنامه باشد، پر کردن کادرهائی که برنگ سفید مشخص شده اند الزامی هستند. کادرهای رنگی اختیاری هستند و نیازی نیست مقادیر آنها درج شود؛ البته توصیه می شود در فرمهای ثبت اطلاعات (برگه ها و اسناد و نه گزارشات) کادرهای رنگی نیز پر شوند.

سند حسابداری اتوماتیک:

تمام برگه های برنامه (بغیر از پیش فاکتور و برگ شمارش انبار) بهنگام ثبت شدن یک سند حسابداری نیز بطور خودکار تولید می کنند که این سند فقط قابل مشاهده خواهد بود و قابل تغییر بصورت دستی نیست. شماره سند مربوط به برگه با رنگ آبی در کنار شرح برگه مشاهده می شود که با کلیک روی آن می توانید سند حسابداری مربوط به آن را مشاهده کنید.


ارسال نظر